Prinsjesdag 2024

Kansen én uitdagingen voor het mbo en vakonderwijs

Gepubliceerd
19 / 09 / 2024
Auteur
Rianne Doeschot
Home Blogs voor de Techniek Prinsjesdag 2024:

Kansen én uitdagingen voor het mbo en vakonderwijs

Prinsjesdag is voorbij, en zoals elk jaar worden de plannen van de regering uitgestippeld. Voor het mbo en vakonderwijs, de motor achter de Nederlandse economie, zijn deze plannen niet zonder betekenis. Hoewel de regering met nieuwe investeringen en hervormingen komt, is het de vraag of deze werkelijk voldoende zijn om de uitdagingen van vandaag én morgen aan te pakken. Hoeveel ruimte is er voor écht impactvolle verandering?

Prinsjesdag is voorbij, en zoals elk jaar worden de plannen van de regering uitgestippeld. Voor het mbo en vakonderwijs, de motor achter de Nederlandse economie, zijn deze plannen niet zonder betekenis. Hoewel de regering met nieuwe investeringen en hervormingen komt, is het de vraag of deze werkelijk voldoende zijn om de uitdagingen van vandaag én morgen aan te pakken. Hoeveel ruimte is er voor écht impactvolle verandering?

1. Extra investeringen in techniek:
genoeg om het tekort op te lossen?

De overheid heeft aangekondigd extra te investeren in technische opleidingen, een broodnodige stap gezien het enorme tekort aan technici in de arbeidsmarkt. Goed nieuws, zou je denken. Toch roept dit vragen op: is dit genoeg? Ja, het geld komt eraan, maar zonder structurele hervormingen, betere samenwerking met het bedrijfsleven, en het aantrekkelijker maken van technische beroepen voor jongeren, blijft het een druppel op de gloeiende plaat. Instellingen zoals REMO, die al vooroplopen in praktijkgericht vakonderwijs, zullen moeten kijken hoe ze deze investeringen maximaal kunnen benutten, maar ze kunnen dit niet alleen.

2. Duurzaamheid in het onderwijs:
mooie woorden, maar hoe concreet?

Duurzaamheid is een buzzword, ook tijdens deze Prinsjesdag. Onderwijsinstellingen worden aangespoord om duurzame technologieën een integraal onderdeel te maken van het curriculum. Klinkt prachtig, zeker in het licht van initiatieven zoals de ‘Week van de Duurzaamheid’, waaraan ROC van Twente en REMO deelnemen. Maar wederom: hoe concreet zijn deze plannen? Zonder gerichte middelen en duidelijke richtlijnen blijft dit voor veel scholen een uitdaging. De tijd voor holle woorden is voorbij; de focus moet liggen op daadwerkelijk toepasbare kennis en samenwerking met bedrijven die voorop lopen in groene technologie.

Waarom kiezen jongeren in de eerste plaats niet massaal voor technische beroepen?

3. Leven lang ontwikkelen:
genoeg om de kloof te dichten?

Het idee van ‘leven lang ontwikkelen‘ klinkt nobel: werknemers die zich blijven ontwikkelen en omscholen, blijven relevant in de arbeidsmarkt. Er wordt extra geld vrijgemaakt voor bij- en omscholing, wat positief is. Toch rijst de vraag of de nadruk op bijscholing niet slechts de symptomen aanpakt in plaats van de oorzaken. Waarom kiezen jongeren in de eerste plaats niet massaal voor technische beroepen? En hoe kunnen we bestaande krachten beter behouden? BBL-trajecten, zoals die van REMO, zijn een deel van de oplossing, maar zonder een bredere maatschappelijke omslag blijft het dweilen met de kraan open.

4. Digitalisering:
een kans voor innovatie, maar hoe pakken we het aan?

Digitalisering is zonder twijfel essentieel voor toekomstbestendig onderwijs. De regering zet hier verder op in, maar ook hier geldt: hoe zorg je dat alle mbo-instellingen voldoende toegerust zijn? Voor kleinere instellingen kan het een uitdaging zijn om bij te blijven met de nieuwste digitale leermethoden en technologieën. REMO heeft hier al stappen in gezet, maar het blijft een vraag hoe breed dit uitgerold kan worden zonder ongelijkheden in de sector te creëren. Investeringen zijn welkom, maar een duidelijke visie en ondersteuning vanuit de overheid is onmisbaar.

Conclusie:
een stap in de goede richting, maar structurele verandering blijft nodig

De plannen van Prinsjesdag 2024 bieden zeker kansen voor het mbo en vakonderwijs. Er wordt geld vrijgemaakt voor techniek, duurzaamheid en digitalisering, en dat is hard nodig. Maar de vraag blijft of deze investeringen voldoende zijn om de structurele uitdagingen op te lossen. Het gevaar is dat we blijven focussen op symptoombestrijding zonder de kern van de problemen aan te pakken. Instellingen zoals REMO spelen een cruciale rol in het opleiden van vakmensen, maar hebben niet alleen investeringen nodig, maar ook een helder plan voor de toekomst. Het is aan de sector én de politiek om deze kansen te verzilveren, anders blijven we stilstaan.

Bronnen:
Rijksbegroting 2024
Onderwijssector Plan 2024-2025